Värdegrund

Bärande tankar

 

Hur tänker vi kring arbetet med våra familjer och när vi arbetar med varje individ. I verksamheten arbetar vi med behandling,  utredning och vi tar även emot akuta placeringar. Här nedan vill vi presentera de synsätt som genomsyrar alla tre delarna av verksamheten.

Utveckling & växande

 

Nanolfsvillan strävar efter att skapa en trygg och utvecklingsstimulerande miljö för både barn och vuxna. En miljö som ger möjlighet till utveckling och växande som även skapar utrymme för det relationsarbete som är en av grundprocesserna i arbetet på Nanolfsvillan. Våra barn har inte sällan utvecklat en stark känslighet för destruktiva miljöer och har ett stort behov av trygghet och stabilitet för att kunna utvecklas.

 

Det har alltid varit viktigt med en ombonad, varm och hemtrevlig miljö på Nanolfsvillan. Boende på Nanolfsvillan bor i egna lägenheter där det ges möjlighet att skapa en egen känsla av ”hemma”. Vi månar också om att skapa en hemlik miljö i de gemensamma lokalerna, där det ofta kan dofta nybakat när vi samlas eller när vi får besök. Födelsedagar och högtider blir tillfällen med god mat och trevlig atmosfär, vi samlas då i huvudbyggnaden där det finns matsal och stort vardagsrum.

 

En stor del av vårt arbete handlar om att hantera och arbeta med relationsproblematik. Vår tanke är att relationsstörningar ofta har uppstått utifrån tidigare dysfunktionella relationer. Vi arbetar med en medvetenhet om att orsakerna kan variera. Det finns oftast flera orsaker och det kan handla om svåra uppväxtmiljöer, neuropsykiatrisk problematik m.m.

 

I relationsarbetet strävar vi efter att den boende skall reflektera över sig själv och få insikt och förståelse för egna och andras känslor. Det finns olika fokus i relationsarbetet som t.ex. de nära relationerna, relationerna med nätverket, den egna historien, till drogen m.m.

Har man insikt och förståelse har man bättre förutsättningar att etablera och upprätthålla fungerande relationsmönster som kan upprepas och blir stabila över tid.

 

Barnens utveckling och växande behöver särskilt belysas och ses utifrån den kunskap som finns idag. Barnets perspektiv lyfts fram bl.a. i de vardagliga samspelssituationerna, på föräldrautbildning och i genomförandeplanernas mål och delmål. Ett nyfött barn har inga egna ord och kan därför vara i behov av att andra vuxna sätter ord på barnets behov när föräldern av någon anledning inte ser behoven. En tonåring kan ha goda möjligheter att uttrycka sina behov om han eller hon får stöd och möjlighet att göra detta i samtal eller i vardagliga situationer. Vi arbetar med barn från 0-16 år och har därmed delvis olika förhållningssätt beroende på vilken ålder barnet befinner sig i.

 

Föräldrarna behöver stöd att mobilisera sina egna resurser genom att t.ex. öka sin kunskap och insikt om sig själv och sitt barn. På Nanolfsvillan ges bra förutsättningar att diskutera och lära sig mer om vad som ingår i föräldrarollen och vilket ansvar man har som förälder. Att återkommande stimulera och uppmuntra föräldern till eget växande och ansvarstagande blir även en hjälp till självhjälp.

 

Vi brukar lyfta fram fyra hörnstenar i vårt arbete:  I en hemlik miljö arbeta med engagemang med den relation som både är och bär hjälpen till självhjälp.

Teoretisk grund

 

Vi arbetar miljöterapeutiskt på en psykodynamisk grund. Sterns teorier om det lilla barnets självutveckling och Bowlbys anknytningsteori har en central plats i vårt arbete. Vi arbetar utifrån tanken att vi utvecklas i relation till vår omgivning. Samspelet mellan barn och föräldrar blir därför en viktig informationskälla i vår strävan att försöka förstå familjesystemet och dess förhållande till omvärlden. Det systemteoretiska och kognitiva förhållningssättet finns därmed med i behandlingsarbetet men även i familjeterapin samt den individuella samtalsterapin.

 

Marte Meo –terapin påverkar också utformningen av vår verksamhet. Psykiatrisk diagnostisk teori finns också med i bilden samt teori som baseras på personlighetstestet TCI.

 

BBIC är centralt förankrad i vår grundsyn och är i sina huvuddelar samstämmig med Nanolfsvillans övergripande mål.

 

Vi vill att teorierna skall ge god vägledning och komplettera den kunskap vi har från mångårig erfarenhet att arbeta med familjer. Teori och praktisk erfarenhet behöver fungera tillsammans. Vi ser även att det är en fördel med ett eklektiskt förhållningssätt (att man förenar olika teorier) bl.a. eftersom verksamhetens processer sker på olika plan och inom olika tidsramar.

Behandling, utredning och akutplaceringar i samma verksamhet?

 

Vår verksamhet har kunskaps- lokal- och bemanningsmässiga möjligheter att arbeta med samtliga ovanstående uppdrag. Värt att nämna i detta sammanhang är att vi ser utredningsprocessen som en insamling, värdering och sammanvägning av information men samtidigt också som en mobiliseringsprocess. I processen uppmuntras familjen att vara delaktig och uppmuntras att ta ansvar och försöka hitta lösningar.